Stăpânul horror, Stephen King, continuă să aibă un an banner la Hollywood. Am avut lansarea unui (dezamăgitor) Pet Sematary remake la începutul acestui an, IT: Capitolul 2 în septembrie, adaptarea Netflix a În iarba înaltă luna trecută și un nou sezon de stâncă castel transmite în prezent pe Hulu. Închiderea acestui lucru annus mirabilis este Doctorul Somn, adaptat din romanul lui King cu același nume, o continuare a Strălucirea. Alături de spectaculosul anului 2017 ACEASTA. Doctorul Somn este încă una dintre cele mai bune adaptări de film ale unui roman King.

(Principalele spoilere pentru Strălucirea—Film și carte – mai jos; spoilere ușoare pentru Doctorul Somn.)

King a publicat Strălucirea în 1977. A devenit primul său bestseller hardback și a fost adaptat într-un film de Stanley Kubrick în 1980, jucându-l pe Jack Nicholson ca scriitor alcoolic și aspirant Jack Torrance. Recenziile inițiale nu au fost deosebit de favorabile – King însuși nu era un fan al filmului, ajungând până în prezent să-și producă propria adaptare într-o miniserie din 1997 – dar acum este considerat un clasic horror.

Pentru cei care nu sunt familiarizați cu povestea, Jack Torrance se ocupă ca îngrijitor de iarnă al telecomenzii Overlook Hotel din Rockies Colorado, aducându-i pe soția sa, Wendy (Shelley Duvall) și pe fiul cel mic Danny (Danny Lloyd). Danny are un cadru psihic, numit „strălucitorul”, care îi permite să comunice telepatic cu bucătarul hotelului, Dick Halloran (Scatman Crothers). Hotelul este bântuit, iar îngrijitorul anterior a înnebunit și și-a ucis familia. Când furtuna de zăpadă se izbește și izolația își dă amploarea, Jack în cele din urmă cedează la aceeași nebunie, urmărind-o pe Wendy și Danny prin hotelul gol cu ​​un topor („Johnny Heeere!”), În timp ce fantomele lui Overlook se uită aprobator. Mama și fiul abia reușesc să scape cu viața lor.

În romanul următor, Doctorul Somn, King a căutat să continue povestea lui Danny în timp ce băiatul crește și se luptă să se recupereze din trauma psihologică pe care a experimentat-o ​​la hotelul Overlook. Fantomele l-au urmat de la hotel, dar a învățat să le conțină într-o „căsuță” mentală. El mai petrece ani ca un alcoolic – băutura suprimă strălucirea – rătăcind din oraș în oraș. Acum, în anii 40, Dan se îmbolnăvește în sfârșit și se stabilește într-un oraș din New Hampshire, numit Frazier. Obține un loc de muncă la un ospiciu, unde își folosește darul psihic nou-re-apărut pentru a-i mângâia pe pacienții aflați în terminal, câștigându-i monikerul Doctor Sleep. El a fost ajutat în acest sens de o pisică, inspirată de o pisică de viață reală, pe nume Oscar, despre care unii au susținut că ar putea prezice moartea bolnavului final.

De asemenea, Dan formează o legătură psihică cu o tânără fată, Abra Stone, ale cărei puteri sunt chiar mai puternice decât ale sale. Când este martor la uciderea unui băiat de către membrii unui cult local numit Adevăratul nod, ea se îndreaptă spre Dan pentru ajutor. Membrii True Knot se hrănesc cu „aburi”, o esență psihică care provine de la oameni cu strălucire care mor în durere – deși pot contracta și boli de la victimele lor. După ce-l hrănesc pe băiat, membrii clanului contractează rujeola și încep să moară (aburul își prelungește viața, dar nu îi face nemuritori). Adevăratul Knot îl vizează pe Abra, crezând că o pot tortura la nesfârșit pentru a le oferi o aprovizionare constantă cu „abur” înainte ca întregul clan să ajungă la boli. Cade la Dan să o protejeze, culminând cu o confruntare la „unde altundeva?”, Trece cu vederea hotelul.

Înapoi la Privire

Mike Flanagan, care a scris și a regizat adaptarea uimitoare a anului trecut Haunting of Hill House, a scris și regizat și el Doctorul Somn. În atâtea feluri, el este alegerea perfectă. Flanagan a dovedit că poate face față complexităților psihologice ale groazei clasice Hill House, și nu este străin de regele Ștefan ouevre. Adaptarea sa din 2017 a thrillerului horror psihologic al regelui, Jocul lui Gerald– considerată de cele mai multe ori infilmabilă – a obținut aprobarea regelui însuși, care l-a numit „hipnotic, îngrozitor și grozav”. Deci, în mod natural, Flanagan a fost atras de provocarea adaptării Doctorul Somn. "Atinge teme care sunt cele mai atractive pentru mine, care sunt traumele din copilărie care duc la vârsta adultă, dependența, defalcarea unei familii și efectele ulterioare, zeci de ani mai târziu", a spus el pentru Collider anul trecut.

Flanagan a mai spus versiunea sa despre Doctorul Somn ar fi o adaptare directă a romanului, iar filmul se va apropia cu siguranță de materialul-sursă în cea mai mare parte. Există schimbări, unele destul de semnificative – destinul anumitor personaje, de exemplu, sau condensarea coborârii lui Dan în alcoolism și lovirea fundului de stâncă, ceea ce ocupă întreaga primă treime a cărții. Așa ar trebui să fie atunci când se adaptează un roman extins la marele ecran. Majoritatea omisiilor, cum ar fi tăierea distribuției sau a face mai concrete aspectele psihologice interne, funcționează foarte bine.

Există doar două aspecte ale cărții care mi-au lipsit cu adevărat în film. Unul a fost True Knot care a contractat rujeola de la una dintre victimele lor. Este ceea ce adaugă un plus frison de disperare la vânătoarea lor pentru Abra; Capturarea ei este literalmente o problemă urgentă a vieții și a morții și nu doar din cauza cât de dificil a devenit să găsești aburi de calitate în aceste zile. Cealaltă – ei bine, să zicem doar că se bazează cum diferă soarta lui Jack Torrance în versiunile de carte și film Strălucireași cum fac ca Danny să aducă pace în sfârșit cu traumele sale trecute la Overlook. Dar este posibil ca doar cititorii de cărți să observe.

"Acești draci goi, vor mânca ce strălucește. Și au observat fetița aceea."

Flanagan a reușit să arunce un ac complicat, de când King a scris Doctorul Somn ca o continuare a romanului, nu a versiunii filmului Strălucirea, și există unele diferențe mici, dar semnificative între cele două. Cu toate acestea, adaptarea sa are loc în același univers cinematografic ca și filmul lui Kubrick. De exemplu, bucătarul hotelului, Dick Halloran (interpretat de Scatman Crothers în primul film), care împărtășește darul lui Danny, supraviețuiește în carte și este ucis de Jack în film. Și Overlook se arde în carte și rămâne intactă în film.

În Doctorul Somn, Adevăratul Knot deține un camping unde stătea o dată Ocultarea; în filmul lui Flanagan, acesta este încă în picioare, în concordanță cu filmul. Halloran face o apariție (jucată acum de Carl Lumbly) prin intermediul viziunii supranaturale. El îl avertizează pe Dan despre adevăratul Knot și despre pericolul pe care îl prezintă pentru copii precum Abra: „Acești diavoli goi, vor mânca ce strălucește. Și au observat fetița aceea”. Desigur, există o mulțime de apeluri către scene celebre: o tânără Danny care își călărește tricicleta prin holurile de tip labirint ale Overlook Hotelului, gemenii înfiorători („Vino să ne jucăm cu noi”), fantoma din cadă și torentele de sânge revărsând din ascensoarele hotelului.

Poate cel mai controversat, există o scenă pivotantă între Dan și fantoma tatălui său mort, bătând un bar ca „Lloyd” în salonul Overlook, interpretat de Hill House alum. Henry Thomas. Performanța lui Nicholson a definit personajul timp de zeci de ani, iar Thomas evită cu înțelepciune să încerce o impresie dreaptă de Nicholson, bazându-se doar pe câteva manevre de poveste pentru a transmite personajul. A fost o alegere riscantă din partea lui Flanagan, dar această scenă este cheia călătoriei psihologice a lui Dan; la urma urmei, fantoma tatălui său l-a bântuit toată viața. Acum, Dan se confruntă cu aceeași alegere pe care Jack Torrance a făcut-o în acei ani în urmă: să reziste sau să cedeze puterii sinistre a lui Overlook. Și viața lui Abra depinde de el să facă alegerea corectă.

Performanța nuanțată a lui Ewan McGregor este cea a lui Dan care ancorează filmul, împreună cu cea a tinerei sale co-staruri Kyliegh Curran, care îl interpretează pe Abra într-un mod care scoate în evidență atât inocența, cât și ferocitatea ei interioară. Este mai puternică și mai îndrăzneață – și mai nemiloasă – decât a fost vreodată tânăra Danny. Aceasta o face o amenințare formidabilă pentru adevăratul nod. Fiecare film de groază are nevoie de un ticălos bun, iar Rebecca Ferguson este fascinantă ca Rose the Hat, părți egale seducătoare și sinistre. Creează un final extrem de încordat și satisfăcător, când toți cei trei se vor confrunta în sfârșit la Overlook pentru finalul final.

Doctorul Somn se deschide în acest weekend în teatre.

Doctorul Somn featurette: călătoria lui Danny.

Imaginea afișată de Warner Bros.